Thursday, September 6, 2012

Saham FGVH kritikal, apa jaminan Najib


http://harakahdaily.net/index.php/berita-utama/12955-saham-fgvh-kritikal-apa-jaminan-najib

Anis Nazri,06 Sep 2012
KUALA LUMPUR: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak digesa memberi jaminan berhubung kedudukan saham Felda Global Ventures Holdings (FGVH) yang kini dianggap berada dalam kritikal.

Jaminan itu perlu dilakukan kepada pemegang-pemegang saham berkenaan, khususnya para peneroka yang membeli saham tersebut dengan pinjaman bank yang tidak mereka ketahui.

Gesaan itu disuarakan Pertubuhan Anak Peneroka Kebangsaan (Anak) yang menyifatkan saham FGVH mula meruncing sejak tengah hari semalam.

Pengerusinya, Mazlan Aliman berkata pihaknya akan mengutuskan surat rasmi kepada Najib bagi meminta satu jaminan segera daripada pemimpin itu ekoran kedudukan saham tersebut.

Beliau juga turut meminta perdana menteri untuk menyatakan apakah tindakan susulan yang akan diambil ekoran penurunan harga saham tersebut.

Dalam pada sama, beliau mengecam kenyataan Pengerusi FGVH, Tan Sri Isa Samad yang juga disifatkan sebagai tidak bertanggungjawab apabila ditanya tentang saham FGVH yang menjunam.

"Isa mengatakan, "adatlah bermain saham, ada turun naiknya". Soalnya, sejak awal lagi kita sudah menyatakan risiko-risiko yang bakal dihadapi peneroka dan juga pemegang-pemegng saham.  Satu lagi, kenyataan itu tidak menunjukkan sikap tanggungjwab beliau dalam hal ini," tegas Mazlan ketika dihubungi Harakahdaily, hari ini.

Beliau juga akan menghantar surat ke Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Muadzam Shah bagi memohon maklum balas berkaitan memorandum yang diserahkan pada Jun lalu.

Pada tengahari semalam, harga saham FGVH yang ditutup mencatat penurunan, tinggal RM4.79.  Manakala, mengikut penganalisis pasaran saham, jika saham FGVH turun ke paras RM4.70 maka pemegang saham FGVH mula menanggung kerugian.

FGVH mula disenaraikan di Bursa Malaysia pda 28 Jun 2012, biarpun mendapat tentangan hebat daripada Anak hingga satu himpunan aman diadakan bagi membantah penyenaraian tersebut.

Sejak penyenaraian, saham FGVH itu dilihat tidak stabil dengan kedudukannya yang statik, selain tidak melonjak naik seperti yang diharapkan Najib dan Isa.

No comments:

Post a Comment