Wednesday, February 1, 2012

Revolusi karamah


Oleh MOHAMAD SABU

RASUAH semakin menjadi-jadi di Tunisia. Presiden,wanita pertama,dan kroni mereka memhttp://www.pelitaonline.com/media/1308596911_b.jpgbolot harta negara dan harta rakyat sewenang-wenangnya.

Untuk mempertahankan pemerintahan,Presiden Zainal Abidin bin Ali dan Kabinetnya cuba menutup ruang demokrasi,kebebasan bersuara,kebebasan media,kebebasan berpersatuan dan kebebasan individu.



Sektor pelancongan dijadikan sektor ekonomi utama dengan menarik hartawan Eropah dan Timur Tengah untuk berpeleseran di pantai indah dan hotel mewah di negara Tunisia. kebebasan yang diberi hanyalah untuk pelancong dan pengusaha hotel, untuk menghidang apa sahaja kehendak pelanggan, makanan atau hidangan hidup bebas dan seks bebas.

Pengangguran semakin meningkat. Para graduan tidak memperolehi pekerjaan yang setimpal dengan kelulusan mereka. Sebaliknya, golongan elit yang kaya, bertambah kaya, melalui kroni dan individu kapitalis yang menguasai rakyat terbanyak. Keresahan rakyat akhirnya dijelmakan satu melalui peristiwa di kampung terpencil, Sidi Bou Zid yg memperkenalkan anak muda yang berani, Mohammed Bouazizi. Tindakan beliau dengan memusnahkan diri untuk menterjemahkan kekecewaan hidup yang beliau lalui, iaitu membakar diri sendiri untuk mengaumkan suara keadilan ke seluruh pelosok Tunisia. ‘Pemusnahan diri’ Mohammed Bouazizi menarik perhatian anak-anak muda dan para graduan yang senasib; hidup miskin,tidak mempunyai pekerjaan,dan merasai penindasan diktator Ali Zainal Abidin dan kroninya.

Puluhan orang yang memulakan tunjuk perasaan di Sidi Bou Zid dalam masa sebulan merebak ke seluruh negara sehingga lebih sejuta rakyat ke jalan raya menuntut Zainal abidin dan Kabinetnya meletak jawatan dan berhenti daripada memerintah dan menuntut demokrasi dijelmakan di Tunisia.

Ketika anak-anak muda yang keluar ke jalan raya ditanya oleh para wartawan;dalam dan luar negara, jika Ali Zainal Abidin berhenti memerintah, siapakah bakal pengganti beliau?

Anak-anak muda di Tunisia tidak mengenali pemimpin parti-parti pembangkang atau pemimpin-epmimpin NGO, oleh kerana pemimpin-pemimpin pembangkang, sama ada berada dalam penjara, atau di luar negara.

Mereka tidak mengenal Rashed Ghanousi kerana beliau telah berada di Eropah 20 tahun sebelum berlaku kebangkitan Januari 2011. Anak-anak muda di Tunisia berjuang tanpa ketua.

Mereka hanya mahu regim zalim Ali Zainal Abidin dijatuhkan, siapa sahaja menjadi pemimpin selepas kejatuhan rejim diktator, tidak menjadi soal kepada anak-anak muda Tunisia. Slogan perjuangan mereka “Birruh, Biddam, Nafdika Ya’Alam”- dengan roh,dengan darah dan jiwa raga, untuk bendera. Revolusi Tunisia adalah revolusi karamah, iaitu demi kemuliaan dan keinsanan rakyat,maruah lebih penting daripada kehidupan yang hina.

Negara Malaysia menuju bankrap. Hutang negara sudah mencapai lebih RM450 bilion.

kita dikejutkan lagi dengan lebih RM1 trilion wang Malaysia dikeluarkan secara haram daripada khazanah Malaysia.

Indeks rasuah terus menjunam menurut Transparency International, mendapat markah 4.3 / 10. Dalam dunia, kedudukan rasuah Malaysia sudah setaraf dengan negara-negara Afrika. Audit negara telah memuntahkan laporan saban tahun.

Skandal Skyhog, skandal PPRT, skandal pembelian kapal selam, skandal jet Sukhoi, skandal PKFZ, skandal Bank Bumiputra Berhad, skandal NFC, entah ratusan skandal yang dilakukan oleh pemerintah BN melibatkan berbilion-bilion ringgit wang negara hilang dan negara menuju bankrap.

Kenapa ditanya, jika Anwar Ibrahim masuk penjara, siapa hendak menjadi perdana menteri? Bukan masanya rakyat untuk berdebat siapa yang bakal menjadi perdana menteri. Masanya rakyat mesti bangun dan menamatkan pemerintahan BN yang rasuah, yang membawa negara kepada bankrap.

Kempen ABU adalah satu slogan yang tepat; ASALKAN BUKAN UMNO, rakyat wajib memilih. tulang belakang Barisan Nasional wajib dipatahkan. Siapa pemimpin selepas ini tidak penting, yang penting, Barisan Nasioanal wajib dikalahkan. Contohilah kebangkitan rakyat Tunisia. Yang penting jatuhkan kerajaan rasuah dan beri harapan kepada kerajaan baru !

No comments:

Post a Comment