Monday, April 29, 2013

Manifesto Pakatan Kedah : 15 faktor mencapai Kedah Sejahtera


http://www.detikdaily.net/v6/modules.php?name=News&file=article&sid=26217

Posted on Tuesday, April 30 @ 08:54:21 MYT by paktam
Fokus IsuDALAM tahun 2008 Pakatan Rakyat Kedah telah menyertai pilihan raya umum ke-12 dengan manifesto 14 perkara bagi membawa kesejahteraan kepada rakyat jika diberi mandat untuk memerintah negeri ini.

 Mandat itu telah diberikan dan sebagai parti dan pemimpin yang bertanggungjawab, janji-janji yang didokumenkan itu telah ditunaikan satu persatu mengikut keutamaan dan kemampuan kerajaan. Bahkan pelbagai inisiatif dan agenda yang tidak dipra-janjikan tetapi kemudian dikenalpasti sebagai keperluan untuk membela nasib rakyat turut dilaksanakan dengan adil, telus dan amanah.Hari ini Pakatan Rakyat Kedah boleh mendakwa telah berjaya, melalui tindakan kerajaan yang diterajuinya membawa perubahan positif dari segi ekonomi, sosial, dan politik. Proses pensejahteraan rakyat tidak boleh terhenti di sini kerana potensi serta nikmat Allah di bumi Kedah bertuah ini masih belum digarap sepenuhnya.
Pakatan Rakyat beriltizam dan berjanji jika terus diberi kepercayaan untuk mentadbir negeri ini akan membawa kesejahteraan rakyat ke tahap yang lebih tinggi dengan penekanan kepada aspekaspek keadilan, kecekapan perkhidmatan, kemajuan ekonomi serta kesaksamaan agihan kekayaan negeri dan pembangunan insan yang menjamin kebebasan serta kerukunan hidup dalam konteks masyarakat majmuk.
Sehubungan itu Pakatan Rakyat mengemukan Manifesto Pilihan Raya Ke-13 ini dengan mengekalkan tema: “Kedah Sejahtera.”.
PENTADBIRAN
Kerajaan negeri telah berjaya menerapkan amalan tadbir urus yang cemerlang.
Pengurusan yang cekap, telus dan bertanggungjawab mewarnai pelbagai peringkat pentadbiran sehingga berupaya mencapai piawai sifar rasuah, perbelanjaan berhemah, pertambahan hasil dan mengoptimumkan penggunaan sumber. Bukti pencapaian tersebut ialah ulasan positif yang diterima kerajaan daripada Laporan Ketua Audit Negara tahun 2009 dan 2010.
Tawaran Kami
1. Sebuah pentadbiran yang mantap dan terus diperkukuh dengan penghayatan prinsip-prinsip unggul Pengabdian kepada Tuhan, kebertanggungjawaban dan kesungguhan.
2. Sebuah pentabiran yang menghayati dan memartabatkan Islam serta nilai-nilai murni sejagat dalam setiap perancangan, pengelolaan, pengarahan dan pelaksanaan bagi menjamin keadilan dan kesejahteraan semua rakyat.
3. Sebuah pentadbiran yang mempertahankan hak dan bidang kuasa Kerajaan Negeri.
4. Menubuhkan Pusat Aduan Rakyat di setiap daerah.
HAL EHWAL ISLAM
Kerajaan Negeri sudah berjaya meningkat dan menyemarakkan program dakwah melalui pemantapan pengurusan pusat pengajian yang berkembang di seluruh pelusuk negeri.
Kerajaan juga telah menggalakkan umat Islam mengeluarkan zakat dan wakaf.
Hal ini terbukti apabila semakin ramai orang yang tampil untuk mengeluarkan zakat dan jumlah kutipan zakat bertambah setiap tahun.
Satu lagi pencapaian kerajaan dalam konteks hal ehwal Islam ialah kesedaran terhadap kepentingan peranan guru-guru al-Quran sukarela dalam proses pembentukan masyarakat yang bertaqwa dan sehubungan itu telah melaksanakan program pengiktirafan terhadap guru-guru ini melalui sumbangan tahunan.
Tawaran Kami
1. Komitmen untuk terus meningkatkan skop pendidikan dan amalan bagi melahirkan insan kamil kearah membentuk sebuah masyarakat yang bertakwa, adil dan bersatu padu.
2. Meningkatkan peranan masjid melewati fungsi tradisional dengan menjadikan masjid di negeri ini sebagai pusat utama kegiatan masyarakat, pusat pengajian, pendidikan serta pusat kegiatan dakwah.
3. Janji untuk berusaha menghapuskan pelbagai aktiviti yang boleh meruntuhkan akhlak dan akidah umat Islam melalui peningkatan pelaksanaan program-program pencegahan, dakwah dan penguatkuasaan undang-undang.
4. Memperbanyak dan menggalakkan program-program amal makruf dan nahi mungkar.
5. Mengadakan Modul pembangunan belia Islam.
PENDIDIKAN
Kerajaan negeri sudah membuktikan komitmen untuk menjadikan bidang pendidikan sebagai satu daripada teras utama pembangunan negeri.
Pembinaan kampus induk Kolej Universiti Insaniah dengan kos RM330 juta (fasa pertama) dan mempelbagaikan program yang ditawarkan (dari 7 kepada 47 program dalam tempoh 3 tahun) oleh Institusi ini. Ia adalah manifestasi kesungguhan kerajaan untuk membangunkan insan berkualiti yang diperlukan dan menyumbang ke arah menjadikan Kedah sebagai pusat kecemerlangan ilmu di Malaysia.
Komitmen untuk membangun premis tetap sebuah Maahad Tahfiz Sains di Pulau Tuba Langkawi dan memperlengkap premis tersebut sebagai institusi tahfiz moden yang merangsang daya usaha pelajar.
Sebagai rangsangan, sumbangan berkala kepada Institut Pendidikan Janaan Rakyat telah diberikan bagi menghargai penglibatan mereka menyebarkan ilmu dan mendidik rakyat negeri ini.
Tawaran Kami
1. Mewujudkan dasar kerajaan negeri yang bersungguh-sungguh dan berupaya menyemarak proses pendidikan sepanjang hayat untuk seluruh rakyat.
2. Meneruskan usaha membantu institusi-institusi pendidikan formal persendirian di negeri ini termasuk SAR, Sekolah Menengah Persendirian Cina dan Tamil.
3. Mengangkat dan menyemarakkan institusi pondok sebagai satu lagi produk pendidikan alternatif formal dan tidak formal bagi semua peringkat.
4. Memberi bantuan secara pajakan tanah untuk dimajukan secara komersial bagi menjana pendapatan Intitusi Pendidikan Janaan Rakyat.
EKONOMI
Kerajaan telah berjaya memperkukuh struktur dan asas pembangunan dan kemajuan ekonomi negeri. Ia dilaksanakan melalui amalan tadbir urus yang baik dan dasar mesra pelabur.
Ekoran pendekatan cemerlang itu Kedah telah menerima peningkatan berterusan pelaburan langsung dari luar negara (FDI).
Kerajaan juga telah berjaya meningkatkan penglibatan secara langsung dalam pelbagai sektor ekonomi melalui syarikat milik kerajaan (GLC).
Dengan amalan tadbir urus yang baik dan pengurusan yang lebih berhemah, bertanggungjawab dan berhatihati, syarikat-syarikat ini bukan sahaja berjaya dipulihkan malahan mampu merakyatkan ekonomi negeri Kedah melalui penyertaan langsung dan pelbagai bentuk sumbangan di bawah Tanggungjawab Sosial Korporat (CSR) untuk semua rakyat.
Tawaran Kami
1. Mewujudkan skim mikrokredit bagi membantu pengusaha kecil.
2. Meneruskan dasar perkongsian bijak kerajaanswasta untuk merancakkan pembangunan ekonomi melalui pelaksanaan projek-projek berskala besar yang berdaya maju.
3. Mempelbagaikan dan meningkatkan peranan syarikat milik kerajaan dengan menerokai bidang-bidang baru yang mampu meningkatkan kesejahteraan rakyat.
4. Memperbesar asas pendapatan kerajaan melalui penemuan dan pengusahaan sumber-sumber hasil yang baru khususnya sumber galian. 5. Komitmen untuk membangun dan memajukan sektor IKS sebagai penggerak ekonomi desa melalui galakan dan bantuan ke arah penggunaan optimum sumber-sumber.
6. Kuala Ketil dibangunkan sebagai Bandar berteraskan pendidikan.
7. Mewujudkan medan peniaga kecil disetiap kawasan pembangunan baru.
PERTANIAN
Kerajaan negeri sudah memartabatkan sektor pertanian dengan mengangkat aktiviti ini menjadi kegiatan teras pembangunan ekonomi negeri Kedah.
Sehubungan ini Kerajaan akan terus komited serta melipatgandakan usaha menjadikan Kedah sebagai Belanda Timur, negeri pertanian yang maju dan berpendapatan tinggi.
Tawaran Kami
1. Melaksanakan pelbagai program yang berupaya merancakkan inisiatif serta meluaskan kawasan pengeluaran makanan.
2. Melaksanakan dasar yang ketat mengenai pengekalan serta pemuliharaan keluasan guna tanah pertanian bagi menjamin kelangsungan bekalan makanan (food security).
3. Komitmen untuk mencari, memperluas dan menjamin pasaran domestik dan antarabangsa untuk produkproduk pertanian yang dihasilkan di negeri ini.
4. Membangun dan mengembangkan industri hiliran berasaskan pertanian.
5. Memperkenalkan dasar yang menggalakkan usaha penyelidikan dan pembangunan pertanian (R&D).
6. Membangunkan ladang buah-buahan di seluruh negeri Kedah sebagai pembekal makanan dengan menjadikan ladang buah-buahan di Charok Genting Bunga sebagai projek perintis.
7. Mewujudkan skim khas mikrokredit untuk menggalakkan sektor pertanian.
8. Memperkenalkan skim pemulihan tanah terbiar dengan pelancaran program merakyatkan pertanian melalui program 1 rumah 10 pokok.
TANAH
Kerajaan ini sudah berjaya mengadakan dasar pengurusan tanah yang pragmatik. Untuk kesejahteraan rakyat cukai tanah telah dikurangkan pada kadar di antara 25% hingga 75% sebaik saja Pakatan Rakyat mengambilalih pemerintahan Kerajaan Negeri Kedah.
Untuk menjamin pendapatan kerajaan dari hasil tanah tidak terjejas, kecekapan mekanisme kutipan cukai tanah ditingkatkan dan proses kelulusan permohonan geran dan tukar syarat guna tanah dipermudah dan dipercepat.
Natijah kebijaksanaan dasar tersebut ialah hasil kutipan cukai tanah telah berjaya ditingkatkan dan ada pejabat tanah yang berjaya memenangi anugerah peringkat kebangsaan kerana inovasi dan kecekapan jentera kutipan hasilnya.
Tawaran Kami
1. Menjamin setiap inisiatif pembangunan tanah di negeri ini adalah berdasarkan konsep pembahagian keuntungan antara kerajaan dengan rakyat.
2. Merancakkan pembangunan tanah berkonsepkan Ladang Sejahtera.
3. Mewujudkan usaha sama di antara Kerajaan dan pemilik tanah terbiar.
4. Mempermudahkan proses memberi hak milik tanah dan menyelesaikan permohonan tertunggak.
KEBAJIKAN DAN PEMBANGUNAN SOSIAL
Kebajikan dan keadilan sosial merupakan aspek yang diutamakan Kerajaan selaras dengan slogan Kedah Sejahtera Nikmat Untuk Semua.
Pelbagai inisiatif baru berasaskan kebajikan telah berjaya dilaksanakan bagi membantu rakyat yang kurang bernasib baik. Antara inisiatif itu termasuklah Skim Kafalah,Sumbangan khas kepada pelajar yang menyambung pelajaran ke IPTA, kenaikan 100 peratus kadar minimum bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat dari RM75 sebulan ke RM150 sebulan, sumbangan hari-hari perayaan bagi setiap kaum dan program Mahligai Sejahtera.
Di samping itu bantuan dan kemudahan-kemudahan yang telah dinikmati rakyat secara tradisi tidak sedikit pun dikurangkan.
Menyediakan skim membina dan membaik-pulih rumah yang uzur dikalangan rakyat.
Tawaran Kami
1. Komitmen jangka panjang untuk memberi keadilan sosial yang lestari kepada semua rakyat di Negeri Kedah.
2. Memperbanyak programprogram kebajikan untuk warga emas, ibu tunggal, anak yatim dan OKU.
3. Memperkukuh pengurusan sistem e-Sinar.
4. Memperkenalkan kursus asas jaya diri kepada para penerima bantuan bagi menjamin manfaat yang maksimum diperolehi dari bantuan yang diterima.
5. Menaikkan kadar bayaran sumbangan Kafalah.
6. Memperkenalkan program sumbangan “Beras Sejahtera” secara percuma dan berkala.
7. Meningkatkan peruntukan bantuan membaik pulih kediaman golongan miskin dan berpendapatan rendah.
KEMUDAHAN ASAS
Kejayaan kerajaan negeri dalam bidang ini semenjak tahun 2008 dapat dilihat dari segi peningkatan kualiti serta perkhidmatan bekalan air, selepas pengkorporatan Jabatan Bekalan Air Kedah melalui SADA.
Pencapaian lain yang membanggakan termasuk penyelesaian yang baik terhadap isu-isu pelupusan sampah, perparitan, saliran dan penyenggaraan infrastruktur jalan raya yang menjadi tanggungan kerajaan negeri.
Tawaran Kami
1. Komitmen jangka panjang untuk mewujudkan persekitaran serta kemudahan kehidupan yang lengkap dan berkualiti.
2. Menambah baik kemudahan asas yang sedia ada dan mengenal pasti serta menyediakan kemudahan-kemudahan baru yang sesuai dengan tahap kemajuan masyarakat yang dicapai.
3. Komitmen jangka panjang untuk membina dan mengadakan rumah kos rendah dan rumah mampu milik secukupnya melalui inisiatif GLC dan kerjasama kerajaan-swasta bagi mengatasi masalah rakyat yang tidak berkemampuan untuk membeli rumah di pasaran terbuka.
PIHAK BERKUASA TEMPATAN
Dasar kerajaan negeri telah berjaya memperkasakan PBT dan menjadikan majoriti PBT yang mandiri dari segi kewangan dan cemerlang dari segi penyampaian perkhidmatan kepada masyarakat.
Kejayaan kerajaan negeri yang paling bermakna dalam konteks hubungannya dengan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) ialah kesediaannya menghormati hak-hak dan tanggungjawab PBT sebagai kerajaan ketiga sebagaimana yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.
Penglibatan langsung kerajaan negeri dalam pentadbiran PBT sangat minimum dan hanya dilakukan sebagai tindakan terakhir dalam usaha menyelesaikan masalah yang rumit.
Tawaran Kami
1. Memperkukuhkan peranan semua PBT di negeri ini agar menjadi kerajaan tempatan yang berkesan, cekap, bertimbang rasa dan mesra rakyat.
2. Memastikan setiap PBT menyediakan Plan Struktur Pembangunan Setempat dengan melibatkan penyertaan semua pihak yang berkepentingan dan dilaksanakan mengikut garis panduan yang telah dipersetujui.
3. Memastikan kemahiran dan peranan ahli-ahli majlis terus dipertingkat selaras dengan tuntutan masyarakat.
4. Jaminan kerjasama PBT dan masyarakat yang lebih akrab bagi mewujudkan suasana dan persekitaran kediaman yang damai dan kondusif.
5. Memastikan perkhidmatan pengurusan sisa pepejal dan keceriaan disempurnakan.
PEMBANGUNAN INSAN
Kerajaan telah berjaya meletak dan melaksanakan dasar pembangunan insan yang bertujuan melahirkan individu seimbang dari segi fizikal, mental dan kerohanian.
Dari segi pembangunan fizikal dan mental keterlibatan kerajaan meliputi penyediaan prasarana, galakan penyertaan dan bantuan serta pengiktirafan kepada mereka yang mencapai kecemerlangan dalam semua bidang.
Dari segi pembanguan kerohanian pula kerajaan secara aktif dan tekal menganjur serta menyemarakkan programprogram pentarbiyahan dan bimbingan yang bertujuan membentuk peribadi insan soleh.
Antara program yang dilaksanakan dan mendapat sambutan luar biasa masyarakat ialah Kem anak soleh, Kem bina Insan, Kem bina Sahsiah dan Kem Belia Sejahtera.
Tawaran Kami
1. Komitmen jangka panjang untuk membimbing dan memajukan potensi golongan muda agar menjadi tenaga yang berdisiplin, produktif dan membanggakan masyarakat.
2. Menubuhkan sebuah agensi khas kerajaan negeri yang bertanggungjawab mengenalpasti keperluan program dan melaksanakan program pembangunan insan yang berimpak besar.
3. Memperkasa serta meningkatkan peranan Institut Latihan Belia Sejahtera (ILBAS)
4. Meningkat dan memperhebat program-program kesedaran tanggungjawab serta memotivasikan ibu-bapa dalam pembangunan insan.
5. Komitmen untuk menginstitusikan agenda amal makruf dan nahi munkar melalui penubuhan unit bimbingan dan kaunseling serta menyemarakkan pelaksanaan program kepemudaan.
HAL EHWAL WANITA
Kerajaan ini komited mengangkat dan melindungi kemuliaan golongan wanita mengikut tuntutan agama.
Kegigihan kerajaan melaksanakan pelbagai program pentarbiyahan serta pengukuhan akhlak dan latihan kemahiran yang bertujuan memanfaatkan potensi wanita untuk menyumbang ke arah kesejahteraan masyarakat sudah menunjukkan kejayaan.
Usaha ini akan dilipatganda dan dipelbagaikan pada masa hadapan.
Tawaran Kami
1. Memastikan kedudukan serta peranan golongan wanita di negeri ini terus diperkasa dan tidak berlaku sebarang bentuk penganiayaan atau pengeksploitasian wanita melalui pemantauan, tindakan pentadbiran dan penguatkuasaan undang-undang.
2. Komitmen untuk meningkatkan sumbangan golongan wanita dalam pembangunan negeri melalui penubuhan Pusat Pembangunan Keusahawanan Wanita.
3. Memantapkan peranan Institusi Latihan Keluarga Sakinah bagi membangun dan melahirkan keluarga dan masyarakat yang bahagia.
4. Menubuhkan pusat penjagaan harian bayi dan kanak-kanak di jabatan-jabatan kerajaan negeri dan GLC mengikut keperluan dan kesesuaian bagi mengurangkan tekanan yang dihadapi oleh para ibu yang berkerjaya.
5. Mewujudkan “Rumah Sejahtera” sebagai perlindungan kepada anak terbiar dan wanita yang dianiayai.
HAK DAN KEPENTINGAN BUKAN ISLAM
Kerajaan negeri sudah membuktikan keikhlasan dan kesungguhannya untuk memelihara dan menghormati kebebasan beragama dan mengamalkan budaya masingmasing.
Bahkan kerajaan ini telah berjaya membawa inisiatif baru iaitu menyediakan peruntukan khas dalam belanjawan tahunan mulai tahun 2011 untuk maksud membiayai program-program kebudayaan masyarakat bukan Islam.
Kerajaan juga telah menambah wakil dari kalangan bukan Islam dalam struktur pentadbiran peringkat akar umbi melalui lantikan Ahli-ahli Majlis Perbandaran dan Daerah, Pengerusi serta Setiausaha Majlis Ketua kampung/komuniti yang mencerminkan komposisi kaum yang sebenar dalam masyarakat.
Tawaran Kami
1. Menambah peruntukan dalam belanjawan tahunan untuk membiayai program-program dan aktiviti kebudayaan masyarakat bukan Islam.
2. Menjamin keadilan dan layanan saksama terhadap bukan Islam serta hak-hak mereka seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan dan negeri akan sentiasa dilindungi.
3. Menjamin hak untuk mereka menyertai aktiviti ekonomi bukan sahaja dihormati tetapi juga akan disokong dan dipermudahkan.
PELANCONGAN
Kerajaan berjaya mengekalkan dan memelihara sektor pelancongan sehingga Kedah terus menjadi satu daripada destinasi pelancongan paling popular di Malaysia.
Perkara ini dicapai melalui dasar pro-pelancongan dan mesra perniagaan sehingga berjaya menghilangkan keraguan awal pelbagai pihak dan seterusnya memberi keyakinan kepada pengusaha-pengusaha utama industri ini.
Tawaran Kami
1. Komitmen jangka panjang untuk menjadikan sektor pelancongan satu daripada pemacu yang utama kemajuan ekonomi negeri ini.
2. Dasar yang menjamin perkembangan serta peningkatan aktiviti pelancongan tidak menjejaskan keharmonian kehidupan dan alam sekitar.
3. Memperbanyak serta meningkatkan kualiti produkproduk pelancongan terutama sekali yang berasaskan pertanian (agrotourism) dan alam semula jadi (ecotourism) di samping melaksanakan promosi pelancongan yang lebih agresif.
4. Menggalakkan penglibatan Syarikat Berkaitan Kerajaan dalam bidang pelancongan yang mampu disertai majoriti rakyat.
5. Mewujudkan program baru iaitu “ziarah kebudayaan” yang melibatkan aktiviti lawatan ke pondok-pondok di Negeri Kedah.
6. Menjadikan Kedah sebagai pusat rawatan tradisional rantau ini sebagai tarikan pelancongan.
BELIA
Keutamaan kerajaan ialah memupuk serta membimbing golongan belia supaya merealisasikan potensi diri terutama dalam aspek beragama,berbudaya dan mandiri.
Ke arah mencapai hasrat tersebut kerajaan telah berjaya menubuhkan Institut Latihan Belia Sejahtera (ILBAS) untuk memberi latihan kemahiran dan menerap serta menyuburkan budaya berpersatuan di kalangan belia.
Tawaran Kami
1. Menggubal dasar dan menyediakan pelan strategik lima tahun pembangunan belia negeri Kedah yang bermatlamat membentuk generasi belia yang mengutamakan perpaduan, berdisiplin dan menyumbang kepada pembangunan negeri.
2. Mendekati dan memahami idealisme, aspirasi dan kekangan yang dihadapi golongan belia melalui program-program “Pemimpin Bersama Belia.”
3. Memaksimakan peranan pertubuhan Belia Sejahtera dan menyalurkan bantuan untuk kepelbagaian aktiviti.
4. Menyuburkan aktiviti NGO belia dan memberi banyak kemudahan untuk golongan belia mengadakan aktiviti.
5. Mengiktiraf kepentingan belia dan sumbangan oleh golongan muda dengan memberi lebih ruang kepada perkongsian pendapat, khusus isu yang berkaitan langsung dengan kehidupan golongan muda.
SUKAN
Kerajaan telah berjaya mengukuhkan pengurusan badanbadan sukan negeri ini melalui penstrukturan semula dan rombakan anggota pentadbiran, galakan, sokongan dan bantuan kewangan bagi menyelesaikan bebanan hutang tertunggak yang semakin meningkat.
Di samping itu, walaupun dasar sukan kerajaan ialah mengutamakan penyertaan sebagai strategi mensejahterakan rakyat, kerajaan tetap memberi pengiktirafan yang sewajarnya kepada atlet dan jaguh sukan yang telah mengharumkan nama negeri sebagai insentif untuk menggalakan penyertaan dalam sukan secara yang lebih serius.
Menggalakkan penyertaan syarikat milik kerajaan dalam membantu menyumbang kepada pembangunan sukan di negeri Kedah melalui MSN.
Tawaran Kami
1. Membina sebuah litar lumba untuk sukan permotoran. 2. Menganjurkan lebih banyak pertandingan sukan di peringkat Daerah dan Negeri.
3. Menyalurkan lebih banyak insentif dan geran bantuan kepada atlit sebagai galakan dan motivasi.
4. Mengadakan modul pembangunan bakat sukan. 5. Memperkenalkan skim bantuan kewangan kepada persatuan-persatuan sukan seluruh Kedah melalui MSN.

http://kedah.pas.org.my

No comments:

Post a Comment